Friday, September 11, 2009

Indonesia VS Malaysia?

Macam- macam cerita yang keluar sekarang ni dalam newspaper, kat TV, dan radio. Bagi aku, balik- balik tengok berita, lagi- lagi kisah politik negara kita yang tak sudah, dan makin melarat. Semua dah tak larat aku nak baca, tak larat nak pay attention. What a waste of energy la untuk divert your energy to such things..

Erm, anyway walaupun begitu, antara berita yang muncul ni, ada satu yang agak membimbangkan aku. Perasaan bimbang ni, aku rase agak logik. Ianya adalah berita tentang segelintir rakyat Indonesia yang menyuarakan tidak puas hati mereka tentang Malaysia. Banyak rumours yang aku dengar tentang kenapa mereka tak puas hati. Tapi yang disahkan dalam news adalah tentang tarian yang digunakan dalam promo Cuti-Cuti Malaysia, 'Tarian Pendet'. Tarian ini yang dikatakan berasal dari Bali mungkin telah dipinjam oleh sesetengah pihak dan telah menimbulkan marah oleh rakyat yang mungkin patriotik, mungkin juga berniat untuk provoke kerajaan atas sebab tertentu.

Apa pon sebabnye, aku pilih untuk neutral, sebab bagi aku benda ni remeh-temeh dan boleh dibincangkan. Aku pon ada rakan-2 dari Indonesia dan mereka semua manusia biasa, bukan semua baik, dan bukan semua nye jahat. Sama macam kite jugak... Masalahnye sekarang isu diperbesarkan, hinggakan ada yang telah mengumpulkan tenaga untuk berperang dengan Malaysia. Bayangkan bila anak muda Melayu yang tak kurang patriotik nye kat Malaysia ni, bila dengar yang ada pihak nak melancarkan perang, apa bakal berlaku? Sifat berang, marah, dicampur dengan jiwa muda mereka mungkin akan mengakibatkan perkara buruk berlaku pada rakyat Indonesia yang ada di Malaysia ni. Begitu juga di Indonesia, bila ini dah berlaku, diorang nak berdiam diri ke? Tak, bukan?

Jadi, point aku kat sini ialah hentikan la, benda- benda yang boleh membawa pada kerosakan dua bangsa dan negara ni. Ia takkan habis, macam kata pepatah, ibarat menarik rambut dalam tepung... Takkan berkesudahan. 'Kau serang, aku balas. Apa tindakan kau, aku boleh buat lebih teruk lagi. Kalau kau mengancam rakyat kami, kami boleh melakukan yang sama pada rakyat yang population agak besar di negara kami.' Bukankah itu yang akan terlintas di kepala kita...

Eloklah kita bermaaf - maafan. Bagi yang sesama Muslim, inikan bulan Ramadan. Bulan baik, kenapa kita nak berbalah? Jika ada pihak yang perlu meminta maaf, hulurkan maaf. Jika ada bahan media yang perlu amendment, buat perubahan. Jangan berkeras hati. Walau apa pun bangsa dan agama kita, bukankah kita harus saling hormat menghormati? Lagi pula bagi kita yang beragama Islam ni. Agama kita tidak mengajar kita bermusuhan...

Mulakanlah lembaran baru untuk masa depan yang lebih baik...

Diana Abdul Molok @ TRS

No comments: