Thursday, May 13, 2010

Ujian, tanda Allah sayang?

“ Allah does not impose on any self any more that it can stand (Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya)……..”[2:286]

Aku tulis pasal ujian ni, ada sebab... Tapi biarlah aku sorang je yang tau, apa sebabnya. 

Pernah ke kita diuji sampai ke tahap kita rasa, "Ya Allah, beban nya ujian yang Kau beri, sampai tak tertanggung rasanya!".   Aku pun dah banyak kali jugak kena bermacam ujian, dan setiap kali diuji dengan berat, mesti akan terkeluar jugak statement kat atas.  Pastuh teringat pulak, pesan seorang rakan ni dulu, "Allah uji kau tu tanda dia sayang.  Kalau dia biarkan je, mungkin maknanya dia tak ambik tau, ko nak ke?".  Then sure aku tersentap lah.  Hehehe syukur lah aku masih berada dalam radar Dia. 

Selalu gak duduk muhasabah diri bila duduk sorang- sorang, rilek tengok TV kat rumah.  Kalau tak main facebook, keje aku tu lah dia.  Kenang balik buruk baik kehidupan.  Fikirkan masa depan, dan macam- macam lagi.  Percaya tak, salah satu benda yang selalu duduk kat otak aku ni ialah tentang ujian.  Macam aku cakap lah, aku ni jatuh golongan yang sentiasa diuji. 

Sambil fikir tentang ujian Dia, aku pun terfikir jugak, untuk Dia uji aku, mesti dia dah equip aku dengan kekuatan?  Tapi pernak terfikir tak, bukan dengan cara mempersoalkan al-Quran ye, tapi dengan curiosity, kalau betul perkara di atas, kenapa ada yang bunuh diri bila tak tahan hadapi masalah?  Kenapa ada yang berdendam, balas dengan santau- menyantau dan sebagainya?  Itu golongan tak sabar tu...

"For truly with hardship comes ease; truly with hardship comes ease. So when you have finished, work on, and make your Lord your goal! "(Surat al-Inshirah, 5-8)

Tengok tu, Dia dah pon janjikan, akan datang kesenangan (dalam apa cara sekalipon) lepas kau dah hadapi rintangan.  Janji ko hadapi dengan sabar.  Jadi, aku nak pesan kat kawan- kawan dan diri sendiri jugak, kalau datang rintangan, cabaran dalam apa bentuk sekali pun, ingat lah Allah SWT.  Dia Maha Mengetahui.  Takkan lah dia nak uji ko tu sebab nak suruh ko sengsara, saje-saje nak suruh ko bunuh diri?  Tentu ada sebab?  Fikir dengan waras, dengan Iman... Tu diaUstazah D bercakap.  Cam hampeh.  Cetek ilmu agama aku ni, tapi sedang aku pun tau, Allah takkan menyusahkan umat Nya.  Janji kita ingat Dia setiap masa, bukan waktu susah je.  Tapi setiap masa...
 
Diana Abdul Molok @ TRS
 
P/S: Teringat zaman terumbang ambing, dengan pegangan yang ala- ala longgar seluar baggy.  Aduhai... syukur aku dah kembali ke jalan benar...

No comments: