Tuesday, February 21, 2012

Buat kesekian kalinya, dealing at RHB counter...

Aku ni boleh kata serik dah nak deal dengan RHB kat kaunter.  The service, kalau online is superb tapi bila melibatkan nak kena pergi kaunter ada beberapa proses yang aku cukup tak berkenan (tak sure kalau bank- bank lain macam ni jugak), dan diharapkan diorang boleh improve service diorang tu.  Sekarang ni dunia internet serba canggih dengan internet security options yang pelbagai.  Patutkah service diorang ni macam ni lagi...

Aku terkena macam ni bila nak withdraw big accounts, update contact information, tukar ATM card,  so korang boleh imagine la berapa kali dah aku punya lah bengang menunggu.  Diorang pulak memang jenis take their own sweet time to contact the other party.  

Apa verification yang dimaksudkan? 
Aku punya account dibuka di OSK Plaza.  So any transactions di kaunter aku kena di 'refer' kan kembali ke OSK.  I'm fine with that, except....

1.  Bila nak buat any transaction you are asked for your IC, to tell them you are who you say you are.  Yes?  Kot- kot la isi borang untuk akaun Diana tapi yang datang jap lagi Cik Bedah.  '
2.  Apa- apa pun memang kena bagi thumb print, both sides, ok.  Not just left or right, both left AND right.
3.  Kemudian akan keluarlah ayat "oh, akaun cik ni dekat OSK.  So kita kena tunggu diorang verify signature ni dulu."  Ko akan tertanya- tanya how are they going to verify, so naturally you would ask how.  Jawapannya adalah, "kita kena tunggu diorang fax kan semula ke kita signature cik", or something like that.  So you would be wondering, which part of the country they're from?  There's such thing called online verification, why do we still complicate ourselves with fax machine?  Believe me kalau macam ni tak kemana lah bank- bank kat Malaysia ni.

Series of unfortunate events?
Antaranya yang aku ingat...

To change ATM card to Debit Card.
Aku buat kat branch RHB Bangsar South.  Pun sama, kena tunggu dalam 40 minutes.  Sebab RHB Bangsar South tak boleh dapatkan verification, person in charge keluar.  What the fuck?

Withdrawal of more than 5K.
Pernah satu kali ni, aku nak keluar duit dari akaun aku dan masukkan ke akaun orang lain, big akaun juga so memang takleh buat kat ATM dan deposit machine.  I waited and waited, for over half an hour.  You know what the problem was?  The branch that I went to opened till 6:00 pm, but OSK Plaza closed at 4:45pm.  I was there at 5:45pm,  so you can imagine why it took so long.  It was because OSK was already closed and they were unable to get the verification.  To my disappointment, I learnt that they did not work on it seriously and left it there until I got up and asked.   I had to tell them that this is my money I am trying to withdraw, and not yours, why are you making it hard on me.  It was urgent and had to be done the same bloody day.

To change phone number and address.
Kalau ko call customer service RHB, diorang akan bagitau engkau, TAK BOLEH update details di mana- mana branch, mesti pergi ke home branch.  Satu masalah besar sebab aku dengan hubby dah tak ingat OSK Plaza tu kat belah mana.  Heheh, sucks right?  So yesterday I tried my luck anyway.  Turns out, untuk tukar phone number for internet banking, you can do it at any branch, BUT NOT your personal details.  Itu kena buat kat home branch.  (With CIMB it was so easy because I could just update my phone number from the ATM, of course there's risk exposure there but well, I ain't got the time to visit branches at any time of the day.  I am a working woman.)  Anyway so I went to The Mines.  Luckily akak tu sangat murah dengan senyuman dan melayan saya dengan baik, so even though I was asked to wait for this verification (after going through no. 1 and 2 above), buat la dengan paksa rela.  Tapi berjaya lah update details tu walaupon kena tunggu.

Moving forward
Kita hidup dalam dunia serba modern dan serba IT, takkan lah verification sedemikian masih diperlukan?  Apa yang berlaku kat sini, kalau aku ada pilihan memang aku tak buat any transaction dah dengan RHB.  Aku ada je akaun lain, CIMB, HSBC.  Tapi disebabkan 'the other party' yang aku transact with menggunakan RHB, maka aku tak ada pilihan.  Kena cepat, yes?  Aku harap RHB boleh improve this part of the process untuk memberi service yang lebih convenient untuk customers dia... Mungkin verification secara online?  Mungkin database selamat yang boleh di access oleh semua branch tapi cuma access oleh superior mereka saje?  Kalau kita tak cuba catch up, kita akan ketinggalan.  Tu je yang aku boleh cakap.

Agak- agak macamana dengan bank lain ye?  Pernah tak korang mengalami pengalaman buruk dengan bank- bank lain kat Malaysia ni, cuba share sikit.

No comments: