Friday, April 20, 2012

Tunjuk perasaan...

Ermmm tengok gambar- gambar yang sempat di snap ketika anak aku ni mengamuk atau tunjuk perasaan... Gambar pertama dia tak guling pon, just baring and takmo bangun nak tunjukkan dia penat.  Gambar kat bawah ni pulak konon merajuk sebab Mommy tak bagi main air mop.  Haih...

Ni tandanya anak aku dah makin besar, dah pandai tunjuk atau convey perasaan dia pada kita.  Dah pandai bagitau apa dia nak, apa dia taknak, apa dia suka dan apa tak suka.  Seronok nak melayan tapi kadang- kadang penat.  Kadang- kadang penuh jeritan, kadang- kadang cuma terbaring sepi... Macam dalam dua- dua gambo ni ler.  Tak jerit pun... Very 'polite' huh?  Takpe, boleh dibentuk lagi.  Masih tahap- tahap rebung.

Tapi kadang- kadang penat bekerja, dan memikirkan macam- macam kerja yang tak siap lagi interfere dengan cubaan mendidik anak.  Bila balik, badan aku dah penat kadang- kadang sebab tak cukup tidur malam sebelumnya atau otak terlalu penat bekerja.  Anak aku at the same time bila balik menjerit nak kan attention Mommy.  Benda- benda yang kita cuba larang dan taknak bagi contohnya, makan coklat atau jajan (Daddy suka bawak balik benda- benda ni), minum ais (Daddy suka bancih minuman sejuk kat rumah), usik barang- barang Mommy (sebab Mommy suka sepah), kadang- kadang tak berapa dapat nak larang... Sebab dia dah tau jeritan dia annoying, it annoys me and when I am tired tahap gaban memang tak terlarang dah.  Sebab dia tau bila Mommy penat memang dia akan dapat apa dia nak, sebab tak sanggup nak dengar jeritan.  Yepp its that bad.
Ntah le... Susah nak cakap whether apa benda yang aku buat ni betul ke salah ke as a mother.  Cakap jerit- jerit pun tak boleh.  Bila aku strict sangat dengan anak macam aku buat dia tertekan plak.  Bila cakap elok- elok lemah lembut anak seem to ignore apa yang aku cakap.  Masalah juga.  Bila ditegur, dah pandai cari perlindungan.  Pada Daddy, pada Kak Siti dia... Kalau takde sapa- sapa nak menangkan, tu lantai tula jadi tempat mengadu.  Silakan nak, jika lantai menjadi pilihan hehehe.

Dah, malas nak buat entry panjang- panjang malam malam gini.  Tu pun dia tengah tunjuk perasaan mentara aku buat entry ni.  Dia kan takleh aku pay attention kat menda lain, hehehe.  Kena jaga dia sorang, tatatp wajah dia sorang, layan dia sorang.  Benda lain jangan buat, kalau boleh toilet pon jangan pergi.  Dan yang paling best, I am expected to read her mind.  Hehehe... Ayesha, Ayesha...

No comments: