Thursday, May 24, 2012

False alarm la Ayesha Amani ooiii....

The word, when it came out from my princess' mouth memang akan terus trigger alarm bagi Mommy.  As someone who had carried her for 9 months, and had gone through the labour pain to deliver this little princess, I couldn't take lightly anything that came out from her.  Dia jenis suka mengadu, gatal la, sakit la, maklumlah manja.  Selagi tak ada adik, macam gini la jadinya, right?

It all started when I came back from work yesterday, she pooped and was waiting to be cleaned.  Then I took her into our bathroom dalam bilik I.  Pasang air suam, washed her and mandikan terus untuk petang tu. Seronok main air.  Tengok pooped dia lain macam, a bit watery dari biasa, greenish and banyak.  I assumed this was because she had eaten lodsa veges the night before (dia suka makan sup sayur).  Dah pakai diaper siap baju semua, she kept on saying 'yak, cha yak'.  Dia cakap dia poop lah tu, macam biasa.  Tengok takde so biarkan aje.  Sepanjang kami pegi pasar malam tu pun asyik cakap 'yak, yak, yak'.  

Lepas tu dah siap makan malam, badan dan baju dia dah comot, Daddy pulak bawak dia mandi.  Kami gelak- gelak tengok dia seronok mandi, lepas mandi I ambik dia, lap badan dan nak pakaikan baju.  Tapi dia tiba-tiba cakap sambil pegang her private part (pp), 'memi... akitt...kittttttt'.  Zupppp perasaan Mommy terus tak keruan, grabbed her and baringkan dia kat katil.  Tried to peek kat pp dia tapi dia jerit- jerit 'akitttt akitttt'.  Only Allah knows how I felt then.  Sempat nampak macam ada what I thought in the first place was nanah.  (Of course I was wrong, I am the type who quickly jump into conclusion).  Then I screamed at my husband, 'sayang cepattt can we please take her to the hospital.'  At the same time Ayesha Amani was crying hysterically.  

Kitorang sampai kat Columbia Asia Hospital (which happens to be dekat rumah) at 9:05pm macam tu.  Kebetulan I memang tau every Wednesday they have night paediatric clinic tapi sampai 9:00pm je.  I tried my luck anyway and kebetulan Doc ada.  Ada 1 patient tengah jumpa masa tu so I waited patiently while Ayesha was already running around the waiting area (she didn't look or act macam orang sakit la I must say masa ni.)  So hubby nudge at me, and cakap 'you rasa anak you tu betul- betul sakit or dia trick kita sebab nak keluar.'  Hehehe.  Betoi gak.  

Bila dah jumpa Doc, baru tengok apa sebenarnya kat pp dia.  Kotoran.  Agaknya dah berapa hari la kan tak cuci bersih- bersih.  Doc pun cakap kena cuci sket.  Ayesha tak nangis pon hokeyyy.  Just looked at the Doc in curiosity while Doc examined, sambil membuat aksi nak cepat- cepat bangun.  Marahhh marah.

Lepas examine, Doc cakap she's fine.  Takda sign of injury atau infection.  But but but, Doc is very concerned.  Bila anak mengadu sakit kat pp dia kata I must take immediate action.  See who she's playing with, who has access to my house dan sebagainya.  That I must observe if there's any behavioural change.  I know what the Doc was trying to indicate but I taknak mention tu kat sini.  But both Hubby and I understood.  Doc pun ajar (things which I already knew) how to clean her pp.  For girls he said it is a little complicated, sebab kena cuci from front to back.  And he also explained about the organ and what will happen if she really has an infection.

Then we continue to talk with the Doc.  Bila Doc dengar tentang kelakuan dia everyday, and Doc watched her play with all the toys in the room, Doc started indicating that... 'you know yes anak kecil takkan tipu bila dia sakit.  Tapi you should also know that they do all kind of things to grab your attention.  Is she the only child right now?  Is she close to you?  What is she like at home?

Dah sesi bercerita dengan Doc, yep he agreed that Ayesha did it untuk menarik perhatian kitorang.  But but but, Doc said you must still also observe her ok, and make sure she's safe and that you don't let any stranger play with her.  

Sampai rumah, dia buat lagi, tak cakap sakit dah tapi asyik cakap 'yak yak yak'.  Ayesha kantoi bila Daddy nak masuk toilet, tapi Ayesha yang sibuk nak buka baju and diaper.  Konon- konon yakkk, dan cakap 'adiii adiii'... Hemmmmmmmmmm.  Kawan- kawan faham tak sekarang apa yang berlaku di sebalik entry panjang lebar ni?  Ayesha sebenarnya... nak main airrrrrrrrrr.  So dia tricked kitoang, yak la, sakit la... No wonder Doc diagnose tak jumpa apa- apa (selain pp yang tak berapa nak clean).

Haihhh.  Anak oh anak...

Anyway di sebalik kejadian ni, I dapati bahawasanya I kena la juga belek- belek pp anak sekali sekala, kena tegur sikit maid pasal kebersihan anak.  So I have learnt not to neglect my responsibility towards Ayesha's general well being.  Didn't make me a bad mother did it?  

2 comments:

Sobah Mariana Omar said...

Ye la... sometimes i pun jadi bad mother. tak sempat nak kelebek anak especially anak dara I tue.. Aishhhh

Diana Abdul Molok said...

ermm tula. kita ni working mom, agak susah la nak membelek anak tiap-2 hari,