Saturday, January 29, 2011

Guam atau thrush

Sejak beberapa malam yang lepas Amani asyik menangis berjam- jam sampai nak naik begong kepala dengar suara ratu karaoke mommy. Aduhai kesian ok, menangis tak tau sebab dan last- last kembung perut. Menyusu pon taknak.

Nilah dia, kalo mommy dia tak peka dengan perubahan anak. Aku ni tahap belek- belek fizikal anak pun boleh ter'miss' yang anak aku sebenarnya tak sihat. Dah perasan dah lidah dia ada putih- putih. Heran jugak sebab selalu budak yang minum susu tepung je yang lidah dia akan putih macam tu. So aku pun cuci lidah Amani biar bersih.

Then pagi kelmarin, dia lansung taknak menyusu. Bagi breastfeed taknak, bagi botol dia tolak sampai tercampak. Baru la aku perasan bibir anak aku macam ada kesan luka kecil, dan pada lelangit dia, tepi bibir dia penuh dengan bintik- bintik putih. Aku tunjuk kat mak aku dan mak aku pon terus, 'Eh, ni guam ni...' Aaaaa clueless aku dibuatnye. Tapi apa pun, dah bawak dia pergi klinik dan doc bagi ubat termasuk antibiotic. Petang yang sama juga dia macam dah OK dan nak menyusu. Hari ni dah bertambah elok, nangis pun sikit- sikit je.

So kat sini aku nak kongsi lah sikit pengalaman pertama aku bersama guam atau 'thrush' dalam bahasa Iggeris nya...

Apa itu Guam/ Thrush
Ianya merupakan yeast infection. Boleh di dapati pada babies and adults.

Symptom
White patches on the sides, roof, tongue of a baby's mouth. Ni dia tompokan putih pada Amani yang aku cakap tadi. Amani juga ada tompokan ni pada bibir dia, dan bibir dia nampak macam dah luka merah- merah.

Treatment
Cepat- cepat bawa pegi paediatrician. Macam Amani, kat Kuala Lipis ni takde Paed, so aku bawak pergi klinik biasa je. Doc akan bagi ubat sapu anti- fungal cream. Untuk Amani doc bagi antibiotic, ubat makan (actually untuk sembur pada infected areas tapi confirm baby makan nye), dan juga ubat fever sebab badan Amani dah suam- suam kuku.

Ada sumber mengatakan boleh juga bawa berubat kampung, tapi aku lebih percayakan doctor. Dengar cerita ubat kampung ni jadi jugak, orang yang mengubat tu akan letak jari dalam mulut baby kita dan baca- baca sikit. Bagi aku tak hygenic cara ni hehehe.

Cause
Dah nama pun yeast infection ye tak, so seharusnya datang dari mana- mana area yang tak bersih seperti puting susu dan pacifier. Juga boleh didapati if you're breastfeeding. In fact if you're breastfeeding, kena careful sikit because you can infect one another! Amani ni aku rasa dapat dari botol susu dia. Nak tau kenapa? Hari tu aku minta botol susu dia kat nursery. Turns out diorang bagi aku botol, tutup botol, semua milik Amani kecuali... the teat. Teat dia bukan teat Avent. Tertukar kot???

Bahaya tak?
Menurut sumber- sumber yang aku dah baca, guam atau thrust ni tak bahaya. It's a common yeast infection problem, anyone can get it. Just be careful, kalau anak tak mau menyusu lansung your baby may get dehydrated. Also, watch for fever. Kalau dah dapat fever tu cepat- cepat ke doctor.


Ermm apa- apa pun aku jenis yang kalau ada masalah sikit aku cepat- cepat seek for medical help. Bukan apa, dah serik selepas kes severe jaundice yang dihadapi Amani during her 5th days of life. Akibat tak educate myself with problems that can be faced by a newborn, I didn't know there was a problem with my baby.

No comments: