Friday, June 21, 2013

Breastmilk pekat dan banyak

Masa first baby, I had problem with volume and suction.  This time around, volume alhamdulillah walaupon taklah sehebat 'some' people, namun adalah sikit rezeki anak.  Cuma sentap sikit bila dah start work ni, susu merundum, but still encouraging lah kan...  I notice that with the twins, susu lebih banyak.  I believe this is because of the following:
# 1: Confinement
I tak amalkan strict berpantang macam first baby.  Masa Ayesha, my mom only let me had nasi panas + black pepper + salt.  Masa tu muka pucat, blood pressure naik, susu badan pon takde.  Even though minum air macam hape punye banyak, ok!  Sampai kembung!
What I ate during the first week was sup sayur and rice.  Sayur hijau, ok.  Green leafy veges.  They're such a big help.  Tempe dan tauhu pon banyak makan tapi lepas minggu keberapa tah.  Masa awal- awal tu totally sayur for one week, then a week after mak bagi makan ikan masak singgang sampai ler naik kematu dah tekak ni nak telan.  Tapi layan kan jer demi kesihatan, takmo makan minyak- minya, pedas or gatal- gatal.  Nanti merana diri hehehe.  Pastu banyak minum soya, horlicks, milo hot water, you know to keep the fluid going la.  Kalau tak dehydrated pulak. 
#2: Pumping
I pump more regularly during the first two months sebab takde suction.  Two hourly or three, at most.  Last time, dah la takde suction sebab baby dah nipple confuse.  Pump pon malas sebab dah stress konon.  Lagipon this time dah ada Freestyle masa dalam pantang.  Masa Ayesha, I was using Swing.  Tu pon Swing sampai lepas seminggu lebih berpantang.  Pengajaran nye, jangan malas, ok.
Ha, lagi satu, dalam penghasilan breastmilk ni, we have to make sure that we:
  • Understand the concept of supply vs demand.  If ada demand, there will be supply.  Hence the importance of regularly breastfeeding or, in my case, pumping. 
  • Must empty our breast when feeding or pumping.  If you are directly breastfeeding your baby, pump after feeding to let out the excess milk.  If you are feeding on one side only, say your left, you must pump out the right side after that.  Bila breast empty, barulah production bermula lagi.  Refer supply and demand concept lah kiranye.  But if you're pumping only, like at work ke or the way I do, kena pam lama sikit bagi breast kosong.  It helps if you have the time.  Increase suction power and length of pumping, baru lah power.  I perasan juge, kalau I rush pagi- pagi and pump dlm 8 minutes je gitu, during 10:30am pumping session nanti, susu akan kurang.  As if dia cuma ngabihkan susu pagi tadi yang I tak kosongkan.  Serious, cuba you all try ni. 
Tapi one thing lah, my breastmilk for the twins kelihatann agak cair.  Even one of my colleague pon tegur benda yang sama.  SO what I did was I pekatkan sikit horlicks, like minum 5 tablespoon gitu satu mug hehehe.  But I didn't add any sugar or milk lah.  I can't sebab terlalu manis nanti.  I also drink 2 glasses of soya everyday.  One morning and one at night.  As a result, Alhamdulillah susu dah nampak pekat dan berlemak.  Cenggitu lah kekdah cheapskate hohoho.  Sampai sini jer post harini sebelum kita sama- sama menguap kebosanan. 
Mode: Tengah excited nak balik kampung jenguk my cenonets. 

No comments: