Thursday, June 20, 2013

Why I am still in love with Freestyle.

I loved it before, when I breastfed my first baby, I am still in love with it now! I tell you, even though I didn't manage to directly breastfeed the twins, the Medela Freestyle is the best thing money can buy. Lansung tak menyesal beli! Sekurang- kurang nye anak merasa lah jugak susu ibu, walaupon health condition diorang membuatkan diorang need to be supported by formula.
 
 
Here's why I love it so much.
  • Efficient. Due to its 2-phase expression (simulation first, then expression), I was able to produce milk even without any contact with the twins.
  • Lightweight. Seriously weiii, boleh carry ke mana saja tanpa rasa beban di bahu. Unless of course, if you're carrying 2 icepacks like I do, terasa lah sikit berat, dengan laptop, handbag dan sebagainya.
  • Easy. You don't have to be near a power point sebab dia pakai rechargeable battery. Macam I punya, if I charged the battery fully, boleh last a week kalau pump 3x at work. Best kan?
  • Quick. Double pump so memang definitely time saver. Paling kritikal la kalau you have meetings ke apa kan, and feeling super engorged. Express jer la kejap both sides pakai freestyle. Tadaaaa. Legaaaaaaaa. It is, for me, the most useful function of the pump for me!
  • Quiet. Bunyi taklah bising sangat. Bunyi ddrrrr drrrr grrrr gitu je lah.
  • Freedom. Its hands-free. Clip it to your bra. I pump my morning session sambil bersiap- siap atau dalam kereta. My afternoon and evening session kadang- kadang dekat cubicle jer. Sambil kerja. Heheh provided no men around. Kat rumah, pam sambil tengok tv, sambil lipat baju, basuh pinggan, gosok baju. Awwww jangan jeles.
  • Comfort. Pump lansung tak sakit. Selamat untuk breast tissue. Boleh pam sambil rehat- rehatkan belakang jugak.
I wouln't trade this with any other pump. Kalau dah lenjan cukup- cukup macam I, memang lah sangat worth the investment. I dah pernah try Medela Swing dan Mini E sebelum ni. Dua- dua pon ok in terms of expression, memang banyak susu. Tu pasal nama medela tu memang trusted kot. Tapi takde KESEMUA di atas. So, kalau ada sesapa teringin nak tau, my personal experience using Medela Freestyle sebelum you all consider beli, feel free to email me. I should be able to tell you pengalaman I sendiri menyusukan anak menggunakan Freestyle. Mahal sikit, but cheaper than buying formula, correct?
My tips, sebelum nak beli any type of breastpump,
  • Buat lah research sebelum buat apa- apa decision, tak rugi pon membaca. Baca kan menambah ilmu.
  • Decide on your budget. Berapa you sanggup belanja untuk breastpump.
  • Determine your needs. Apa keperluan you? Nak ringan? Nak cepat? Nak rileks? Nak manual? Electric? Battery- operated?
  • Carilah reseller yang boleh dipercayai. Semak warranty dengan teliti. Ada yang cover motor je, ada yang cover parts sekali.
  • Cari jugak breastpump yang mudah nak cari parts!
  • Speak to others and get them to share their pumping experience using whichever breastpump.
Till then, happy pumping.

No comments: