Friday, September 30, 2011

Hukum atau trend....

"Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu- pintu masjid.  Wanita- wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis dan ketat).  Di atas kepala mereka pula (wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai.  Oleh itu laknatlah mereka semua.  Sesungguhnya mereka adalah wanita- wanita yang terlaknat" - Hadith Riwayat Ahmad

Aku ni bukan ustazah nak elaborate bebanyak hehehe. Sebab diri sendiri pun sangat lemah dan tengah membaiki apa yang perlu.  Jadi semuanya hanya untuk peringatan diri sendiri saje yer.  Sebagai research dan peringatan untuk diri sendiri je.  So bila terasa macam nak buka tudung, atau bertudung lebih dari biasa, rasa macam kena istigfar banyak- banyak. 

Dulu tak bertudung dan nak menurut tuntutan Agama, mula bertudung.  Tapi kadang- kadang lupa diri bila tenggelam dalam fashion hijab yang bermacam- macam ni.  Ada orang pakai style Dato' Siti (style tudung saji), ada Hana Tajima, ada style Yuna, dulu ada style Wardina, ada pesen tudung Ekin Mawi, tudung bawal, dan macam- macam lagi lah kan.  Dalam keseronokan aku nak melayan tu semua sebab konon nak 'motivate' diri bior bertudung (padahal api neraka yang panas tu kira dah motivasi paling kuat dah tu), aku selalu gak terbaca tentang wanita- wanita dan tudung mereka.  Ada yang takde bonjol tapi pakai sanggul palsu, macam- macam lagilah. 

Tentang hukum tudung bersanggul ni pun satu,  maybe ramai yang tak sedar.  Kekadang tu rambut pendek, tapi siap beli inner yang ada sanggul palsu.  Takpun, siap diikatkan selendang kat hujung anak tudung untuk create gaya bersanggul.  Iyelah, sebab rambut pendek kan.  Padahal sanggul tu, kalau diikat tinggi sampai menarik perhatian orang ramai dah jadi haram dah tu.  Lagipun, errrmmm lawo kerrr ada bonggol kat atas kepala?  Allah dah jadikan kita manusia, nak jadi unta plak yer?

Dan kalau teliti semula ayat- ayat yang diturunkan oleh Allah SWT tentang memelihara auratnye, salah satunya..

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: 'hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang (biasa) nampak darinya.  Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera- putera mereka, atau putra- putra suami mereka, atau saudara- saudara- saudara laki- laki mereka, atau putera- putera saudara laki- laki mereka, atau putra- putra saudara perempuan mereka, atau wanita- wanita Islam, atau budak- budak yang mereka miliki atau pelayan- pelayan laki- laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak- anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.   Surah An-Nur. 

Rasa macam takyah nak hurai banyak- banyak dah sebab ayat kat atas ni dah terang- benderang cakap tentang aurat wanita, dan perhiasannya.  Bagi aku, Islam ni lebih kepada moderation.  Semua kepada kesederhanaan, betul tak?  Jadi sanggul tinggi pokok kelapa bukanlah kesederhanaan yer tuan- tuan dan puan-puan hihihi. 

Satu lagi reference tentang aurat ni... Hiss yang ni aku goyang sket bila baca,  sehingga tak dapat mencium bau syurga.  Huwaaaa.... Takut nye.  Tak mau jadi penghuni neraka.  Tak mau jalan berlenggang- lenggok, tak mau bercakap tutur lemah hingga menggoda, tak mau sampai perbuatan kita membawa orang lain hingga melakukan maksiat.  

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim.

Jelasnya, pakaian yang dimaksudkan kat sini mestilah dari kain yang labuh dan juga tebal kan.  Tak sampai menampakkan susuk tubuh, dan sampai orang boleh teka underwear cap apa ko pakai.  Pasal bonggol pon ada di sebut gak tu.  Hisss tapi kenapa ramai gak yang berbonggol sekarang?

Nampak gayanya nak kena 'refresh' wardrobe ni bagi menjadi muslimah yang lebih baik dan diredhai.  Nak ikut syarak, dan berpakaian dengan cara yang betul.  Ya Allah, Kau lontarkan jauh- jauh bisikan syaitan durjana yang hanya tahu menghasut.  Yang kemudian hari akan mentertawakan aku sebab berjaya menghasut aku kejalan yang sesat.  Semoga jauh bisikan itu dan semoga lebih kuat semangat aku untuk menutup aurat.  Amin, amin, ya rabbal al-amin...

2 comments:

meriahceria said...

btul tuh...kat ofis aku ada pemakai sanggul tegar tuh

Diana Abdul Molok said...

kahkahkahhh. Pemakai tegar yu yang gua paling tak bole blah tu!